وبلاگ
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

صداهای غیر طبیعی در خودرو های اتوماتیک(بررسی کامل)

صداهای غیر طبیعی در خودرو های اتوماتیک

صداهای غیر طبیعی در خودرو های اتوماتیک : در طول رانندگی به احتمال زیاد با مواقعی رو به رو شده اید که صداهایی غیر طبیعی و غیر منتظره از اتومبیلتان به گوش رسیده است. بدیهی است که از خودروی بدون مشکل، صدای غیر طبیعی و غیر منتظره بیرون نخواهد آمد. در نتیجه، هرکدام از این صداها به دلایل مختلفی رخ می دهند.

گاهی اوقات، صدا به طور کاملا آشکار از قسمت خاصی از وسیله نقلیه مثل موتور، چرخ ها یا قسمت های دیگر به گوش می رسد. در این صورت، پیدا کردن مشکلی که منجر به تولید صدا شده است چندان کار دشواری نیست. اما خیلی از اوقات ممکن است که منبع صدایی که از خودروی اتوماتیک شما به گوش می رسد، مشخص نباشد و همین مسئله، پیدا کردن مشکلی که موجب به وجود آمدن چنین صدایی شده است را دشوار می کند. در هر صورت، اگر وسیله نقلیه شما صداهای عجیب و غریب تولید می کند، نشانه آن است که چیزی کاملا درست نیست.

دلایل صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک

در بیشتر مواقع، صدای عجیب و غریب خودروی شما به این معنا نیست که خودروی شما در معرض خطر جدی خرابی فوری است، اما در هر صورت نشان دهنده این است که یک مشکل در خودروی اتوماتیک شما وجود دارد. یکی از پایه ای ترین مسائل در رانندگی ایمن این است که شما با دلایل صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک آشنا شوید. درست است که امکان دارد خیلی از مشکلاتی که صداهایی در خودرو های اتوماتیک به وجود می آورند، مشکلاتی جزئی و کوچک باشند اما همین مشکلات اگر به آن ها بی توجهی شوند، ممکن است که در طول زمان بدتر شوند و به مشکلاتی جدی برای خودروی اتوماتیک شما تبدیل شوند. به همین دلیل، آشنایی با دلایل صداهای غیر طبیعی در خودرو های اتوماتیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل، ما سعی کردیم در این مقاله دلایل صداهای غیر طبیعی در خودرو های اتوماتیک را بررسی کنیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

صدای جیغ لاستیک

طبیعتا این مسئله برای خیلی از افراد پیش آمده است که هنگام رانندگی وقتی فرمان را می چرخانید، لاستیک های شما صدایی شبیه صدای جیغ از خود تولید می کنند. معمولا اگر به دفعات، از پیچ های تند با سرعت های زیاد عبور کنید، این صدا از لاستیک های شما به گوش خواهند رسید.

دلیل صدا خودرو

محتمل ترین دلیل برای صدای جیغ لاستیک ها این است که یک یا چند لاستیک شما کم باد شده است. اگر صدای جیغ از لاستیک های خود شنیدید، احتمالا به این معنی است که باید کمی هوا به لاستیک های خود اضافه کنید. با گذشت زمان، لاستیک های کم باد می توانند مشکلات مختلفی برای سیستم تعلیق و دیگر قسمت های خودروی شما ایجاد کنند. در واقع یکی از دلایل صداهای غیر طبیعی در خودرو های اتوماتیک، کم باد بودن لاستیک ها است. در نتیجه، بهترین و عاقلانه ترین کار این است که به طور مرتب باد لاستیک های خود را بررسی کنید.

صدای وزوز لاستیک

یکی دیگر از صداهای رایجی که به دلایل مشکلات لاستیک ها به وجود می آیند، صدای وزوز است. البته قبل از آن که به صدای وزوز لاستیک ها بپردازیم، بهتر است این نکته را بیان کنیم که لاستیک ها معمولا به طور طبیعی در بیشتر سطوح جاده ها از خود صدا تولید می کنند و این مسئله امری کاملا طبیعی است و لازم نیست که با هر صدایی که از طرف لاستیک ها شنیدید، نگران شوید.

همانطور که بیان کردیم، صدای وزوز لاستیک ها تا حدی طبیعی است. اما اگر این صدای وزوز آن حد معین خود را رد کند، نشان دهنده این است که مشکلی در لاستیک های شما وجود دارد که بهتر است به آن دقت کنید. دلیل اصلی وزوز بیش از حد از لاستیک ها، لاستیک هایی با سایش ناهموار آج است. لاستیک ها به دلایل مختلفی ممکن است به طور ناهموار فرسوده شوند. اگر بخواهیم چند دلیل فرسودگی ناهموار لاستیک ها را بیان کنیم، می توانیم به مشکل در سیستم تعلیق و خرابی بلبرینگ چرخ ها اشاره کنیم.

برای جلوگیری از سایش ناهموار لاستیک، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به طور منظم و مرتب چرخ های خود را تراز کنید. این کار باعث می شود که اختلافات طبیعی در سایش در طول زمان متعادل شود. اگر با تراز کردن چرخ ها هم مشکل فرسودگی لاستیک هایتان حل نشد، بازرسی بلبرینگ و سیستم تعلیق چرخ ها هم راه حل خوبی است. در نتیجه، یکی از دلایل صداهای غیر طبیعی در خودرو های اتوماتیک،‌ سایش ناهموار آج لاستیک است.

خودروی اتوماتیک صداهای غیرطبیعی

صدای تق تق ترمز

خیلی از اوقات هنگامی که ترمز را رها می کنید ممکن است با صدای تق تق خفیفی رو به رو شوید. لنت های ترمز به دلیل گرمای زیادی که به دلیل اصطکاک تولید می شود، منبسط می شوند و همین مسئله ممکن است صدای تق تق را در خودروی اتوماتیک شما ایجاد کند.

با این حال، اگر به طور مداوم صدای جغجغه یا تق تق شنیده می شود یا وقتی که روی پدال ترمز را فشار می دهید صدای جغجغه تولید می شود، به احتمال زیاد مشکل از لنت ترمز است.

صدای خراشیدگی

بر خلاف صدای تق تق یا همان جغجغه که به احتمال زیاد صدایی طبیعی است و اگر خیلی مداوم به گوش برسد با آن به آن رسیدگی کنید، صدای خراشیدی هنگام ترمزگیری نشان دهنده مشکلی اساسی در خودروی اتوماتیک شما است و اگر به زودی به آن رسیدگی نکنید، این امکان وجود دارد که با هزینه ای هنگفت رو به رو شوید.

اگر وقتی ترمز را فشار می دهید و صدای خراشیدگی به گوش می رسد، به احتمال زیاد به این معنی است که لنت ترمز خودرو شما به طور کامل دچار سایش شده است. در واقع صدای خراشیدگی به این معنی است که به جای این که پد با دیسک روتور برخورد کند، تماس با فلز لخت است. شایع ترین علت صدای خراشیدگی در ترمزها، تماس فلز با فلز است.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

بیشتر بخوانید :  چرا گیربکس پراید صدا میده؟

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید