وبلاگ
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟

بنزین سوپر

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از رانندگان اتومبیل‌ها به وجود می‌آید این است که از چه بنزینی برای اتومبیل خود استفاده کنند. تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی مسئله‌ای است که برای خیلی از افراد سؤال ایجاد کرده است.

همه ما می‌دانیم که موتور خودرو برای ایجاد نیروی محرکه و راه‌اندازی خودرو به انرژی نیاز دارد. انرژی موردنیاز اکثر خودروها با سوختن بنزین موردنیاز تأمین می‌شود. البته بسیاری از خودروها از سوخت‌های دیگری مثل گاز مایع (LPG)، گازوئیل و گاز طبیعی فشرده شده (CNG) استفاده می‌کنند. اما ما در این مقاله به‌منظور بررسی تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی، به خودروهایی می‌پردازیم که با سوخت بنزینی کار می‌کنند.

حال اگر برای سوخت‌گیری به پمپ‌بنزین بروید، با دو نوع بنزین سوپر یا معمولی مواجه می‌شوید. بنزین سوپر با بنزین معمولی در مسائل مختلفی متفاوت است. ما در ادامه، تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی را از چند منظر بررسی کرده‌ایم.

  • عدد اکتان

قبل از آن که وارد بحث تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی شویم، باید شما را از این مسئله آگاه کنیم که معیار کیفیت بنزین عدد اکتان است. هنگامی که سوخت و هوا در موتور خودرو با هم مخلوط می‌شوند و تحت فشار قرار می‌گیرند، شمع جرقه می‌زند. عدد اکتان در واقع معیاری از مقاومت سوخت در برابر احتراق خودبه‌خود و بدون جرقه است.

اصلی ترین تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی در عدد اکتان آن‌ها است. عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷ و عدد اکتان بنزین سوپر ۹۵ است. همان‌طور که بیان کردیم، هرچه اکتان بنزین بیشتر باشد، فشار در هنگام احتراق بیشتر و مقاومت در برابر احتراق خودبه‌خود و بدون جرقه آن نیز بیشتر می‌شود. طبق تعریف‌هایی که از اکتان بیان کردیم، کیفیت بنزین سوپر به‌مراتب بیشتر از بنزین معمولی است. در واقع، عدد اکتان جزو مزایا و فواید بنزین سوپر محسوب می‌شود.

اما با وجود این مسئله، نمی‌توان به‌راحتی گفت «چون کیفیت بنزین سوپر بیشتر از بنزین معمولی است، پس باید همیشه از بنزین سوپر استفاده کنیم.» با وجود این که کیفیت بنزین سوپر از بنزین معمولی به‌مراتب بیشتر است، اما فاکتورهای دیگری در انتخاب بنزین مناسب برای هر خودرو وجود دارد. شما قبل از آن که بهترین و مناسب‌ترین بنزین برای خودرو خود را انتخاب کنید، باید به نوع خودرو، شرایط محیطی، میزان رطوبت و دما نیز دقت کنید و با توجه به این عوامل بین بنزین معمولی و بنزین سوپر یکی را انتخاب کنید.

بنزین معمولی

  • نوع خودرو

یکی از مسائل مهم در بررسی بنزین سوپر با بنزین معمولی، نوع خودرو است. موتور خودروها با هم تفاوت دارد و هر خودرو متناسب با نوع موتور خود، به بنزین متفاوتی برای برخورداری از بهترین عملکرد نیاز دارد. خوشبختانه برای راهنمایی رانندگان، اکتان موردنیاز برای هر موتور در دفترچه راهنما خودرو ذکر شده است و شما پس از مطالعه دفترچه راهنما خودرو خود و متناسب با عدد اکتان ذکر شده، می‌توانید بین بنزین سوپر و بنزین معمولی انتخاب کنید.

در انتخاب بین بنزین سوپر و بنزین معمولی باید دقت کنید و نباید تنها از روی کیفیت بنزین‌ها و فواید بنزین سوپر، یکی از این دو بنزین را انتخاب کنید. اگر خودرو شما به بنزین معمولی نیاز داشته باشد و شما هنگام سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین از بنزین سوپر استفاده کنید، قدرت موتور خودرو شما به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. چنین مشکلاتی بر سر خودروهایی که به بنزین سوپر نیاز دارند اما با بنزین معمولی کار می‌کنند، به وجود می‌آید. اگر بنزین موردنیاز خودرو شما بنزین سوپر است و شما از بنزین معمولی برای راه‌اندازی خودرو استفاده کرده‌اید، در واقع باعث شده‌اید که فشار زیادی به پیستون‌ها، شاتون‌ها، میل لنگ و سوپاپ خودرو وارد شود. چنین بی‌توجهی‌هایی به مرور زمان آسیب‌های غیر قابل جبرانی را به موتور وارد می‌کند.

تفاوت بین بنزین سوپر و بنزین معمولی

 

  • شرایط محیطی

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر روی اکتان بنزین و تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی، ارتفاع است. هرچه از سطح دریا فاصله بیشتر باشد، فشار هوا بر روی سوخت بیشتر می‌شود و واکنش سوخت اکتان بالاتر می‌رود. به همین دلیل اگر شهری که در آن قرار دارید، فاصله زیادی با سطح دریا دارد، بهتر است که از بنزین معمولی برای خودروهای خود استفاده کنید. از طرف دیگر، در شهرهایی که به سطح دریا نزدیک هستند مثل شهرهای ساحلی، به دلیل کمتر بودن فشار هوا بهتر است از بنزین سوپر استفاده کنیم و فواید بنزین سوپر در شهرهای ساحلی کاملاً آشکار است.

  • رطوبت و دما

یکی دیگر از فاکتورهایی که بر روی عدد اکتان تأثیر می‌گذارد، رطوبت و دمای هوا است. هرچه دمای هوا سردتر و رطوبت هوا بیشتر باشد، خودروی شما به بنزینی با اکتان بالاتر نیاز دارد و هرچه دمای هوا گرم‌تر و رطوبت کمتر باشد، موتور خودرو به سوخت اکتان کمتری نیاز دارد. در واقع، اگر در شهرهای سرد با رطوبت بالا زندگی می‌کنید و می‌خواهید عملکرد خودرو شما قوی باشد، بهتر است از بنزین سوپر برای خودرو خود استفاده کنید.

فواید بنزین سوپر

همان‌طور که در بررسی تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی بیان کردیم، از آن جا که بنزین سوپر اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی دارد، کیفیت آن نیز بیشتر است. حال در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به مزایا و فواید بنزین سوپر بپردازیم تا شما را با این بنزین بیشتر آشنا کنیم.

  • سلامت موتور

با گذشت زمان، رسوبات کربن در سیلندرهای شما ایجاد می‌شود. این مسئله موجب می‌شود که احتمال احتراق خودبه‌خودی و جرقه زدن سوخت شما افزایش یابد. این امر به‌ویژه در خودروهای قدیمی بیشتر اتفاق می‌افتد. هنگامی که چنین اتفاقی رخ دهد، استفاده از بنزین سوپر در دوام بیشتر خودرو شما تأثیرگذار است.

بنزین سوپر

  • کاهش کوبش موتور

یکی دیگر از مزایا و فواید بنزین سوپر جلوگیری از کوبش و ضربه خوردن موتور است. هنگامی که پیستون شما به داخل سیلندر می‌افتد، هوا و بنزین فشرده شده و سپس به‌وسیله شمع مشتعل می‌شوند. ضربه زمانی اتفاق می‌افتد که سوخت بدون کمک شمع مشتعل شود. این انفجار غیر قابل تنظیم می‌تواند آسیب شدیدی به‌وسیله نقلیه شما وارد کند، در نتیجه استفاده از بنزین سوپر برای جلوگیری از این ضربه توصیه می‌شود.

  • کاهش مصرف سوخت

گران بودن بنزین‌های سوپر مسئله‌ای است که خیلی از رانندگان را از استفاده از بنزین سوپر پشیمان می‌کند. اما موضوعی که خیلی از افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که بنزین سوپر با وجود قیمت بالاترش نسبت به بنزین معمولی، در بلندمدت به‌صرفه‌تر از بنزین معمولی است. بنزین سوپر راندمان سوخت را بالاتر می‌برد و از مصرف سوخت وسیله نقلیه شما می‌کاهد.

بیشتر بخوانید :  علائم خرابی دسته موتور چیست؟

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید