وبلاگ
۲۰ فروردین ۱۴۰۳

علت باد گرم کولر خودرو چیست؟

علت باد گرم کولر چیست؟

تصور کنید در یکی از روز های گرم تابستان، خودرو را روشن کرده و کولر آن را روشن می‌ کنید. اما کولر به درستی کار نمی‌ کند و باد گرم از دریچه‌ های آن خارج می‌ شوید. به خاطر شرایط هوای محبوس در خودرو، تحمل این گرما به شدت آزار دهنده است و ممکن است حتی بیخیال سفر با خودرو خود شوید. با ما همراه باشید تا علت باد گرم کولر را بررسی کنیم و راهکار هایی برای حل این مشکل و نیز مراقبت از کولر ماشین به شما ارائه دهیم.

اهمیت کولر خودرو چیست؟

کولر یکی از آپشن‌ های ضروری هر خودرویی است و بدون آن سفر با خودرو در هوای گرم سخت و طاقت‌ فرسا خواهد بود. به دلایل مختلفی ممکن است کولر نتواند به درستی کار کند و هوای خنک و مطبوعی خارج سازد. همچنین دانستن دلایل خرابی یا عملکرد ضعیف آن می‌ تواند به شما در تعمیر و اصلاح و بهبودی آن کمک کند.

همچنین در نظر داشته باشید که در برخی موارد، درست کار نکردن کولر می‌ تواند نشان از یک مشکل جدی‌ تر (معمولاً در سیستم خنک‌ کننده موتور خودرو) باشد که اهمیت پیگیری و رفع مشکل را برای ما بیشتر روشن می‌ کند.

مهمترین دلایل باد گرم کولر و راهکار های رفع مشکل چیست؟

۱) نبودن گاز کولر در مجاری و یا کم‌فشار بودن آن: یکی از عمده‌ ترین مشکلات مربوط به کولر نبودن گاز مخصوص کولر یا کم‌فشار بودن این گاز می‌ باشد. به دلایل مختلف از جمله شکستی و یا ترک در کندانسور، فن، دریچه‌ ها، اپراتور و … گاز کولر می‌ تواند تخلیه شود. همچنین در اثر گذر زمان و طی سالیان، نیز فشار این گاز کم شده و احتمالاً مجبور به شارژ مجدد آن باشید.

برای بررسی این موضوع، باید ابتدا در حالت موتور خاموش، گیج منیفولد را روی لوله‌ های فشار قوی و ضعیف کولر نصب نمایید. در صورتی که عقربه‌ ها تغییر وضعیت نداد، احتمالاٌ محفظه خالی از گاز بوده و باید ترک خوردگی و شکستگی اجزای مختلف ذکر شده را ابتدا بررسی نمود و سپس اقدام به شارژ گاز کولر نمود.

حال در صورت تغییر وضعیت عقربه‌ های گیج، باید موتور را روشن نمود. عقربه گیج منیفولد باید در حالت پرفشار، حدود ۱۵ بار و در حالت کم‌ فشار حدود ۲ بار را نشان دهد. یک کارشناس با تجربه با بررسی این گیج می‌ تواند مکان مشکل احتمالی را تشخیص دهد.

۲) رانندگی پرگاز (دور موتور بالا) و در سربالایی‌ های پرشیب: کولر توان و انرژی زیادی از خودرو می‌ گیرد. در بسیاری از خودرو ها مکانیسمی تعبیه شده که در دور موتور بالا و در جاهایی که به موتور فشار بسیاری وارد می‌ شود (مانند سربالایی‌ های پرشیب) کولر ضعیف‌ تر کار کند یا موقتاً قطع شود. در صورتی که شرایط گرما به گونه‌ ای است که احتیاج به کولر دارید، از رانندگی با دور موتور بالا پرهیز کنید.

۳) کثیف بودن پره‌ های کندانسور و وجود ذرات در آن: کندانسور یکی از مهمترین اجزای کولر می باشد و یک نوع رادیاتور می‌ باشد که در هر سیستم خنک کننده ای باعث انتقال گاز گرم از کولر و تبدیل آن به مایع را به عهده دارد. در صورت کثیفی و گیر کردن مواد و ذرات اضافه در آن، این قطعه به درستی کار نکرده و اختلال جدی در فرآیند سرمایش بوجود می‌ آید. لازم است هر از گاهی این قطعه بازبینی شده و از آلودگی‌ ها و ذرات گرد وغبار پاک شود.

۴) دفرمه شدن کندانسور و یا سوراخ شدگی آن: این مورد نیز بسیار شایع است و دلیل اینکه خیلی اوقات مجبور می‌ شویم گاز کولر خودرو را با هزینه تقریباً بالا شارژ کنیم به این موضوع بر می‌ گردد. بسیاری از اوقات استهلاک و گذر زمان و یا مرغوب نبودن جنس کندانسور باعث این اتفاق می‌ افتد.

در صورت سوراخ شدگی و نشتی داشتن کندانسور، ابتدا باید این مشکل رفع شود یا اقدام به تعویض آن نماییم. در غیر این صورت شارژ گاز کولر خودرو نیز عمر کوتاهی خواهد داشت. همچنین در صورتی که به دلایلی مانند ( تصادفات، دستکاری و تعمیر بد و … ) کندانسور دفرمه شده باشد، لازم است حتماً وضعیت آن اصلاح گردد.

۵) مشکل در سیستم واترپمپ: خوب است بدانید که واترپمپ یکی از اجزای مهم سیستم خنک‌ کننده موتور خودرو می‌ باشد. برای کولر خودرو نیز وظیفه تهیه انرژی برای گردش گاز کولر را به عهده دارد (معادل موتور یخچال). در صورتی که واترپمپ دچار مشکل شود یا پره‌ های آن دچار خوردگی شود علاوه بر اختلال در سیستم خنک‌ کنندگی موتور، باد کولر نیز خنک نخواهد بود.

۶) مشکلات سیستم برقی مربوط به کولر: این مورد مجموع گسترده‌ ای از قطعات و مشکلات را شامل می‌ شود که نیاز به بررسی توسط کارشناس با تجربه دارد. مهمترین موارد مربوط به مشکلات برقی به شرح زیر می باشد:

  • خرابی و مشکلات مربوط به رله سه‌ قلو، رله کمپرسور و رله فن کندانسور
  • دسته سیم‌ های مربوط به کولر
  • عملکرد کلاچ کمپرسور
  • کلید A/C
  • فیوز ها

۷) خرابی دریچه‌ ها از دیگر دلایل باد گرم کولر: در صورت خرابی دریچه‌ ها باد گرم از اطراف وارد شده و باد کولر گرم خواهد شد. باز و بسته کردن فضای داخل و داشبور توسط افراد غیر متخصص، می‌ تواند باعث بروز این مشکل گردد.

۸) وضعیت رطوبت‌ گیر: برای بررسی باید رطوبت گیر را بعد از روشن کردن کولر به مدت حداقل نیم ساعت، تست کرد. بدین صورت که باید نیمه بالایی آن گرم و نیمه پایینی آن سرد باشد. در غیر این صورت باید گاز را از سیستم خارج نمود و رطوبت‌گیر را عوض کرد و مجدد سیستم را وکیوم کرد.

چند نکته مهم در مورد باد گرم کولر خودرو:

  1. حتی المکان عی کنید در سربالایی‌ ها از کولر استفاده نکنید.
  2. در هنگام استفاده از کولر پنجره‌ های خودرو بسته باشد تا مانع از هدر رفتن و اتلاف سرما شود.
  3. هر از گاهی به کولر استراحت دهید تا موتور خنک شود. کولر فشار زیادی به موتور خودرو وارد می‌ کند.

در این مقاله تلاش کردیم تمامی دلایل باد گرم کولر خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. اما د ر صورتی که در این میان سوال بی جوابی دارید یا تجربه متفاوتی دارید می توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک گذارید.

بیشتر بخوانید :  مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید