وبلاگ
۱۷ مرداد ۱۴۰۰

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

خودرو هایی که با سوخت های فسیلی مثل بنزین، گازوئیل و CNG کار می‌ کنند، از طریق عملیات احتراق درون محفظه سیلندر تولید انرژی مکانیکی می‌ کنند. هوا و سوخت با فشار و نسبت مناسب وارد محفظه سیلندر می‌ شود. سپس احتراق توسط شمع صورت گرفته و نیرو تولید می‌ شود و در نهایت گاز به وجود آمده خارج می‌ شود. شمع خودرو یکی از مهمترین قطعات خودرو می باشد که در ادامه نحوه تعویض شمع خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم.

عملکرد شمع خودرو به چه صورت است؟

برای احتراق در خودرو از شمع‌ استفاده می‌ گردد که بالای سیلندر و روی سرسیلندر نصب می‌ شود. شمع برق را از کویل با آمپراژ بالا دریافت می‌ کند. کویل قطعه‌ ای است که بین باتری و شمع قرار داده می‌ شود تا آمپراژ را افزایش داده و عملکرد شمع را بهبود بخشد.

سپس شمع به کمک برق ورودی دریافت شده، جرقه می‌ زند. این جرقه همانند فندک که گاز درون محفظه را آتش می‌ زند، باعث احتراق سوخت درون محفظه می‌ گردد. جرقه تولید شده توسط شمع باید قوی باشد تا بتواند در سرعت بالای حرکت پیستون درون سیلندر، عملیات احتراق را به خوبی انجام دهد. شمع این عمل را به طور پیوسته و بدون وقفه در هر حرکت پیستون انجام می‌ دهد.

در صورتی که شمع نتواند این عمل را به درستی یا به طور مکرر انجام دهد یا جرقه تولید شده ضعیف بوده و نتواند باعث احتراق شود، خودرو حتی نمی‌ تواند روشن شود. همچنین عملکرد ضعیف شمع باعث احتراق ناقص و عملکرد بد موتور و استهلاک دیگر قطعات و پیستون می‌ شود. بنابراین آگاهی از بهترین زمان تعویض شمع خودرو دارای اهمیت حیاتی است.

عملکرد شمع خودرو به چه صورت است؟

خراب شدن و درست کار نکردن شمع خودرو چگونه است؟

شمع قطعه کوچکی است، اما عملکرد بسیار مهمی در عملکرد موتور خودرو دارد. به دلیل عملیات مداوم و بی‌ وقفه جرقه‌ زنی و کار کردن در گرما و فشار بالا و در تماس بودن با سوخت، خرابی و نقص عملکرد آن بسیار شایع است. در حقیقت، شمع خودرو یک قطعه بسیار استهلاکی بوده و پس از مدت زمانی کارکرد نیاز به تعویض خواهد داشت.

البته در نظر داشته باشید که کیفیت ساخت (کارخانه سازنده) و نیز نوع شمع نیز رابطه مستقیمی با زمان تعویض شمع خودرو خواهد داشت.

یکی از مواردی که باعث زودتر خراب شدن شمع می‌ شود، انتخاب شمع نامتناسب با موتور خودرو می‌ باشد. در این صورت جرقه زدن بیش از اندازه شمع باعث افزایش استهلاک آن می‌ شود.

اکثر رانندگان در طول سالیان استفاده از خودرویشان تجربه تعویض شمع را زیاد داشته‌ اند. در واقع همانند تعویض لاستیک و باتری و تسمه تایم و ترموستات و …، شمع نیز از قطعات استهلاکی است که پس از مدت زمانی نیاز به تعویض آن خواهید داشت.

نشانه‌ های خرابی شمع خودرو چیست؟

از نشانه‌ های عملکردی خرابی یا عملکرد ضعیف شمع می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استارت نخوردن خودرو یا ضعف در استارت خوردن
  • کم‌ شدن شتاب و سرعت خودرو
  • صدای بد موتور خودرو
  • مصرف بالای سوخت در مواردی می‌ تواند به دلیل عملکرد بد شمع‌ ها باشد.

همچنین موارد زیر از نشانه‌ های ظاهری خراب شدن شمع می‌ باشد:

  • شکسته شدن و تغییر شکل دادن پوشش چینی سفید رنگ دور شمع
  • نازک شدن و دفرمه شدن سر فلزی شمع
  • تغییر قابل ملاحظه ظاهر و رنگ شمع
  • سیاه شدن و دوده‌ ای شدن سرشمع
  • چسبیدن خاکستر سفید رنگ روی سرشمع
  • از بین رفتن الکترودهای شمع
  • سوختن و خراب شدن الکترود وسط شمع

مشکلات موتور خودرو که بر شمع تأثیر می‌ گذارد

در نظر داشته باشید برخی از علائم، نشانه مشکل در عملکرد موتور خودرو است و علاوه بر تعویض شمع، نیاز به تعمیر و پیگیری در خصوص موتور خودرو دارد و باید این نشانه‌ ها را جدی گرفت. از جمله این علائم می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چسبیدن خاکستر سفید رنگ روی سرشمع که نشان از کیفیت سوخت نامطلوب دارد.
  • روغنی شدن شمع‌ ها که نشان می‌ دهد روغن به درون سیلندر نفوذ می‌ کند و نیاز به تعمیر اساسی دارد.

مشکلات موتور خودرو که بر شمع تأثیر می‌ گذارد

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

به طور کلی زمان تعویض شمع، جدا از خرابی مشخص و واضح آن، برای هر خودرو و بسته به نوع شمع متفاوت می باشد. مثلاً در شمع های از نوع الکترودی که سرعت بالاتری دارد، معمولاً زودتر است. در نظر داشته باشید که نوع رانندگی نیز باعث تغییر در زمان تعویض شمع خودرو می‌ شود. به طوری که رانندگی با دور موتور بالا باعث زودتر شدن زمان تعویض شمع می‌ شود. همچنین نوع مسیر و جاده نیز تأثیرگذار می باشد. به طوری که اگر خودرو بیشتر در جاده‌ های برون‌ شهری که سرعت حرکت بالاتر است راندگی شود، احتمالاً باید زودتر اقدام به تعویض نمایید.

در صورتی که خودرو شما روشن نمی‌ شود، اما مشکلی در چراغ خودرو نیست احتمالاً شمع خودرو نیاز به تعویض دارد. همچنین باید به صورت دوره‌ ای شمع خودرو را از نظر ظاهری بررسی کنید و چنانچه مشکلاتی که ذکر شد، مشاهده کردید، اقدام به تعویض آن نمایید. در برخی موارد با پاک کردن سرشمع و زودن آلودگی‌ های آن می‌ توان به طور موقت مدت زمان بیشتری از آن استفاده نمود.

علاوه بر عیوب ظاهری و روشن نشدن موتور، در صورتی که نشانه‌ های عملکردی که بررسی شد را مشاهده کردید، به سالم بودن شمع باید شک نمود و اقدام به بررسی و بازبینی آن نمود.

به طور نرمال، شرکت رنو توصیه می‌ کند که برای خودروهای این شرکت، روی هر ۲۰ هزار کیلومتر عملکرد ظاهری و عملکردی شمع ها بررسی گردد و بازبینی شود و در صورت بروز علائم حتماً اقدام به تعوض نمود.

همانگونه که ذکر شد، شمع یک قطعه استهلاکی است و بهتر است. پس از کیلومتر استفاده مشخصی اقدام به تعویض آن نمود. در برخی از استاندارد ها زمان تعویض شمع خودرو به طور تقریبی به شرح زیر ذکر شده است:

  • شمع‌ های پلاتینیومی به طور تقریبی ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • شمع های مسی، به طوذ تقریبی ۳۰ هزار کیلومتر
  • انواع دیگر شمع حداکثر ۱۵۰ هزار کیلومتر

در هر صورت توجه داشته باشید که اولویت زمان تعویض شمع خودرو ، موارد ذکر شده ظاهری و عملکردی است.

بیشتر بخوانید :  شیفتر دنده چیست و چطور کار می‌کند؟

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید