وبلاگ
۳ تیر ۱۴۰۰

مقایسه هدلایت و زنون

مقایسه هدلایت و زنون

مقایسه هدلایت و زنون

یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های یک خودرو، سیستم روشنایی و لامپ جلو آن می باشد. به جرات می‌ توان گفت که بدون وجود یک سیستم نوردهی، امکان رانندگی در شب غیر ممکن خواهد شد. به همین دلیل خودرو ها می‌ بایست به لامپ های مخصوص مجهز باشند. در حال حاضر سیستم های نوردهی متنوعی وجود دارد که دو مورد از پر طرفدارترین و بهترین آن ها می‌ توان به سیستم نوردهی هدلایت و زنون اشاره کرد. اما اینکه کدام بهتر است؛ خودش جای بحث دارد. پس در ادامه همراه استوک یدک باشید تا با هم به سراغ مقایسه هدلایت و زنون برویم و همه چیز را در مورد آن‌ ها بدانیم.

بررسی سیستم نوردهی هدلایت

هدلایت ها، به دلیل استفاده از سیستم LED جدیدترین تکنولوژی‌ های نوردهی محسوب شده‌ اند. امروزه کمتر ماشین لوکسی را می‌ توانید پیدا کنید که سیستم نوردهی آن در شب، از نوع هدلایت نباشد. در حقیقت تمامی ماشین‌ های پیشرفته زمانی که از نمایندگی خارج می‌ شوند؛ همگی از سیستم نوردهی هدلایت استفاده کرده‌ اند. حال در صورتی که شما هم قصد دارید سطح مدل ماشین خود را ارتقا ببخشید؛ پس استفاده از سیستم نوردهی هدلایت می‌ تواند یکی از گزینه های مناسب و مقرون به صرفه باشد.

بررسی سیستم نوردهی هدلایت

بررسی سیستم نوردهی زنون چگونه کار می کند؟

خوب است بدانید که سیستم نوردهی زنون هم به نوبه‌ی خودش، حرف برای گفتن زیاد دارد. در این سیستم، همان طور که از اسمش مشخص است؛ از گاز زنون، که یک گاز بی رنگ و واکنش ناپذیر است؛ استفاده می‌ شود. در حال حاضر چراغ‌ های جلو خودرو های زیادی در سراسر دنیا از سیستم زنون استفاده می‌ کند. حال وقت آن را رسیده که به مقایسه زنون و هدلایت بپردازیم و ببینید؛ در نهایت کدام یک پیروز میدان خواهد شد.

مقایسه هدلایت و زنون از نظر میزان شدت نور

یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث مقایسه هدلایت و زنون، میزان شدت نور آن‌ ها می باشد. اول از همه به سراغ میزان شدت نور سیستم نوردهی زنون می‌ رویم. میزان شدت نور زنون، همان شدت نور خورشید در یک روز آفتابی در زمان ظهر است. یعنی میزان شدت نور آن چیزی نزدیک به ۵۵۰۰ کلوین!

با ایجاد چنین نوری در شب، راننده دید بسیار وسیعی پیدا خواهد کرد و علاوه بر این، رانندگی در شرایط بد آب و هوایی مثل مه و هوای ابری و غبارآلود، دچار مشکل نخواهد شد. این دلیل بسیار محکمی است که تا اینجا زنون را به عنوان یک سیستم نوردهی بسیار عالی تلقی کنیم. اما آن سوی میدان، سیستم نوردهی هدلایت قرار دارد. این مدل سیستم نور دهی نیز دست کمی از زنون ندارد. حتی در بعضی از مدل‌ های جدید، میزان شدت نور هدلایت ها از ۶۰۰۰ کلوین نیز گذشته است. در صورتی که بخواهیم شدت نور هدلایت را به تصویر بکشیم؛ بهتر است به سراغ مثال نور فلاش دوربین رجوع کنیم.

مقایسه هدلایت و زنون از نظر میزان شدت نورسیستم نوردهی هدلایت

مقایسه زنون با هدلایت از نظر سرعت نوردهی

همانطور گه گفته شد؛ زنون یک گاز بی رنگی است که در سیستم نوردهی شدن نور آن بسیار بالا است. اما این گاز ۱ الی ۳ ثانیه، طول می‌ کشد تا به نور حداکثری برسد. به همین دلیل در سیستم نوردهی بالا جهت هشدار سریع راننده به عابران عملا کارساز نخواهد بود. اما هدلایت‌ ها به محض فعال شدن؛ در کسری از ثانیه، روشن خواهند شد. پس تا اینجا یعنی از نظر شدت نور و سرعت نوردهی، هدلایت دو امتیاز از زنون جلوتر است. اما آیا امتیازات تغییر می‌ کند؛ یا نه! در ادامه متوجه خواهیم شد.

مقایسه هدلایت و زنون از نظر مقدار برق مصرفی

طبق توضیحات، تا اینجا متوجه شدیم که هدلایت‌ ها از تکنولوژی جدید LED و سیستم زنون از گاز زنون استفاده می‌ کند. اما از آنجایی که سیستم ال ای دی جز لامپ‌ های کم مصرف هستند؛ به همین دلیل مقدار برقی که هدلایت نیاز دارد؛ از زنون کمتر است.

مقایسه هدلایت و زنون از نظر احتمال ایجاد خطر و مشکلات کامپیوتری

از آنجایی که هر دو سیستم نوردهی از انرژی الکتریکی استفاده می‌ کنند؛ به همین دلیل؛ می‌ تواند سیستم کامپیوتری را دچار مشکل کند. اما جالب است بدانید که در قوانین راهنمایی و رانندگی بعضی از کشور ها، استفاده از سیستم نوردهی زنون ممنوع می باشد. چرا که در صورت شکسته شده لامپ ها در اثر تصادف و … احتمال آتش سوزی و برق گرفتگی بالا می‌ رود.

علاوه بر این در صورتی که شخصی به طور مستقیم به این لامپ‌ ها نگاه کند؛ می‌ تواند نابینایی مطلق در حد چند ثانیه ایجاد کند و خطر تصادف را بالا ببرد. اما در لامپ‌ های هدلایت به دلیل استفاده از تکنولوژی جدید ال ای دی، دیگر خبری از این مشکلات و جریمه‌ ها نیست.

مقایسه زنون و هدلایت از نظر طول عمر

مقایسه زنون و هدلایت از نظر طول عمر

یکی از مهمترین عیب های هدلایت این است که به محض روشن شدن؛ کم کم گرم شده و داغ می‌ شوند. تا جایی که دیگر خنک کننده‌ های آلومینیومی دیگر جوابگو نخواهد بود. با این اوصاف، سیستم نوردهی دچار مشکل شده و خیلی زود عمرشان تمام خواهد شد. از سویی هم لامپ‌ های ال ای دی به کار رفته در هدلایت، در اثر کوچک ترین ضربه شکسته می‌ شوند و نیاز به تعمیر کلی پیدا می‌ کنند. اما در سیستم نوردهی زنون به دلیل عدم تولید گرما و نشکن بودن سیستم، به تبع طول عمرشان بالا می باشد.

نتیجه گیری در مورد اینکه هد لایت بهتر است یا زنون؟

به طور کلی در صورتی که بخواهیم یک جمع بندی کلی از مزیت‌ ها و معایب زنون و هدلایت داشته باشیم؛ باید خدمتتان عرض کنیم که هدلایت‌ ها به دلیل مزایایی همچون داشتن شدت نور بالاتر، تشخیص رنگ نسبتا خوب، خطرساز نبودن، مصرف انرژی کم نسبت به سیستم نوردهی زنون و قیمت کمتر نسبت به زنون از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. اما در روبه روی آن، سیستم نوردهی زنون به دلیل طول عمر بالا، عدم تولید گرما، تعمیر ساده لامپ ها تا حدی مورد استفاده قرار گرفته است. اما در آخر جهت نتیجه گیری، باید دست هدلایت را بالا ببریم و او را پیروز این جدال سخت، اعلام کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید :  چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند؟

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید