وبلاگ
۲ فروردین ۱۴۰۰

آشنایی با وظیفه سیلندر ماشین

وظیفه سیلندر ماشین

وظیفه سیلندر ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا نام سیلندر خودرو زیاد به گوشتان خورده است و الان می خواهید در مورد آن اطلاعاتی زیادی کسب کنید؟ آیا نمی دانید وظیفه سیلندر ماشین چیست؟ آیا می خواهید در مورد وظیفه سیلندر ماشین اطلاعات خوبی به دست آورید؟ پس به منبع خوبی رسیده اید؛ چرا که ما در این پست، به طور کامل و تخصصی به سراغ بررسی وظیفه سیلندر خودرو، اجازی سیلندر و انواع آن و همچنین بررسی قیمت سیلندر ماشین و سر سیلندر ها رفته ایم. اکنون برای کسب اطلاعات فنی خودرو در ادامه همراه ما باشید.

سیلندر خودرو چیست؟

یکی از اساسی ترین قطعات موتور خودرو، سیلندر است؛ که در هسته مرکزی موتور قرار دارد. این قطعه به طور کلی وظیفه نگهداری و برقراری ارتباط قطعات مختلف را بر برعهده دارد که به تبع در هر موتور احتراقی برای تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی حداقل به یک سیلندر نیاز پیدا می شود. سیلندر ها به شکل استوانه بوده و دارای قطر و ضخامت معینی است که در سایزهای بسیار کوچک برای ماشین‌های کنترلی بنزینی و همچنین در سایزهای بزرگتر در کشتی‌ها و ناوهای جنگی ساخته می شود. به طور کلی سیلندر خودرو که استوانه ای شکل طراحی می شود؛ محلی برای نصب قطعات داخلی موتور مانند میل لنگ، رینگ پیستون، منیفولد گاز، شاتور، سر سیلندر، کارتر و قطعه‌های دیگر است.

وظیفه سیلندر ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد و وظیفه سیلندر ماشین چیست؟

همانطور که گفته شد؛ این قطعه استوانه ای شکل است. که از جنس فولاد آب دیده ساخته می شود و محل تولید قدرت برای حرکت خودرو می باشد. استوانه ‌ای که در هسته مرکزی موتور قرار می گیرد؛ در اصل جایگاه پیستون است و خرابی در این قطعه ای که عامل حرکت و قدرت است. باعث آسیب رسیدن به سیستم موتور می شود.

تفاوت بلوک سیلندر با سیلندر

برای ایجاد چند سیلندر، چند سوراخ استوانه ای بر روی یک بلوک فلزی ایجاد می کنند. و آن را بلوک سیلندر می نامند. از این بلوک، در ماشین های صنعتی بزرگ که نیاز به قدرت و توان بیشتری برای ایجاد حرکت دارند، استفاده می شود. بلوک سیلندر بسته به کاربرد و طراحی که دارد؛ معمولا حجیم ترین و سنگین ترین قسمت یک موتور است.

آشنایی ساختار کلی Cylinder

طبق گفته های بالا، سیلندرها به شکل یک استوانه توخالی ساخته می شوند که اساسا برای بالا و پایین رفتن پیستون ‌ها طراحی شده اند. دیواره داخلی سیلندرها باید یک سطح یک دست داشته باشد تا حرکت پیستون، خیلی روان و آسوده انجام شود. کوچکترین برآمده و مشکل در سیلندر ها، باعث ایجاد اختلال در حرکت رفت و برگشتی پیستون ها می شود.

اجزای سیلندر ماشین

  • پیستون سیلندر
  • سرسیلندر
  • واشر سرسیلندر

پیستون سیلندر چه وظیفه ای دارد؟

پیستون سر سیلندر یکی از قطعات مهم موتور محسوب می شود. که با حرکت رفت و برگشتی آن در سیلندر، وظیفه ی قدرت را به عهده دارند. به طور کلی این قطعه بسیار مهم موتور، یک جزء متحرک است که برای انتقال نیرو از بنزینی که در سیلندرها به میل لنگ گردش دارد برای چرخاندن چرخ های خودرو استفاده می کند.

سرسیلندر چه وظیفه ای دارد؟

سرسیلندر هم جز مهم ترین قطعات موتور محسوب می شود. که به همراه پیچ و مهره به موتور وصل شده است. این قطعه وظیفه نگهداری از سرسیلندر ها را برعهده دارد. هنگامی که موتور خودرو نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد. باید سرسیلندر آن باز شود. باز شدن سرسیلندر ، امکان دسترسی به پیستون و سایر اجزا سیلندر را فراهم می کند.

واشر سرسیلندر چه وظیفه ای دارد؟

واشر سرسیلندر بین سرسیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد. که وظیفه جلوگیری از مخلوط نشدن آب و روغن را بر عهده دارد. یکی از ویژگی های واشر سرسیلندر، داشتن ضریب انتقال حرارت و قابلیت تراکم پذیری است.

نحوه قرار گیری سیلندر ها درون موتور

نحوه قرار گیری سیلندرها درون موتور

سیلندرهای که در بازار به فروش می رسد؛ هم از نظر قدرت و سرعت و هم از نظر شکل ظاهری یعنی نحوه قرار گیریشان در موتور، متفاوت هستند. که بسته به نوع قرار گیری آن ها در موتور به سه دسته تقسیم می شوند. این دسته ها شامل موارد زیر است.

نحوه قرار گیری سیلندر ها به صورت خطی

این مدل سیلندر ها، جز رایج ترین نوع های آن محسوب می شود. که در تولیدات خودروهای جهان استفاده می شود. همانطور که از اسمش مشخص است، تمام سیلندرهای موجود در این نوع، در یک خط کاملا صاف بر روی یک بلوک، پشت هم طراحی شده اند. موتورهایی که به این نوع سیلندر ها مجهز هستند؛ قدرت و سرعت بالایی تولید می کنند.

نحوه قرار گیری سیلندر ها به صورت خطی زاویه دار

این مدل از سیلندر ها، بسیار شبیه به نوع خطی هستند اما به دلیل داشتن زاویه بلوک سیلندر به میزان ۱۵ تا ۶۰ درجه، دورگیری بهتری پیدا می کنند.

نحوه قرار گیری سیلندر ها به صورت آرایش V

نحوه قرار گیری سیلندرها در این مدل به صورت دو ردیف روبروی هم است. این سیلندرها، دقیقا شبیه به حرف V قرار می گیرند. این نوع سیلندر هم به نوبه ی خودش از قدرت بالایی برخوردار است و گشتاور بالایی را پشتیبانی می‌کنند. تا ه اینجا با وظیفه سیلندر ماشین آشنا شدید.

نحوه قرار گیری سیلندر ها به صورت آرایش VR

این نوع سیلندر ها، هم مانند سیلندرهای v دارای قدرت و توان بالایی است. اما به دلیل حجم و وزن کم و بهبود راندمان آن، بین تولید کنندگان خودرو محبوب تر است.

نحوه قرار گیری سیلندر ها به صورت W

Cylinder های w از ترکیب دو موتور VR تشکیل شده‌اند. این نوع سیلندر ها مزایای زیادی نسبت به دیگر سیلندر ها دارد. به طور مثال سرعت بالایی تولید می کنند، در دورگیری بهتر عمل می کنند؛ سروصدای کمتری دارند، در حجم و وزن پایینی طراحی می شوند و به طور کلی راندمان بالاتری نسبت به دیگر سیلندر ها دارد.

نحوه قرار گیری سیلندر ها به صورت تخت

یکی دیگر از انواع سیلندر ها از نظر نحوه آرایش، سیلندر های موتور تخت هستند که در انتهای دو سمت میل لنگ قرار می ‌گیرند و هر کدام از پیستون‌ها با کمک اتصال به یکی از پین‌های روی میل لنگ حرکت می ‌کنند. این نوع سیلندر ها هم به نوبه ی خودش قدرت بالایی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید :  مقایسه جنسیس g80 2018 و بی ام دبلیو سری 4

نحوه قرار گیری سیلندر ها به صورت رادیال

از دیگر انواع سیلندرهای طراحی شده، سیلندر های رادیال است که بیشتر برای هوای سرد مناسب هستند. این نوع سیلندر ها، دور موتور بسیار بالا دارند و در موتور هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه قرار گیری سیلندر ها به صورت آرایش دوار

موتورهایی که به سیلندرهای دوار مجهز هستند؛ به صورت حالت رفت و برگشتی عمل نمی کنند بلکه به شکل دایره‌ای در محفظه حرکت می ‌کند و به راحتی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می ‌کند.

انواع سیلندر از نظر جنس

حال که یا وظیفه سیلندر ماشین آشنا شدید نوبت شناخت انواع جنس سیلندر می باشد. ۲ نوع سیلندر موتور در بازار به اسم سیلندر خشک و سیلندر تر وجود دارد. در سیلندر خشک، موتور به ان کاملا جوش خورده که در این صورت، جداسازی و تعمیر جداگانه آن غیر ممکن می شود. در صورت خرابی سیلندر باید موتور را تعویض کرد. لت کاربرد اصطلاح خشک آن است که دیواره سیلندر با ضخامت معیّنی که دارد (حدود ۳ میلی متر) به طور مستقیم با آب خنک کاری تماس ندارد.

در نوع دوم، سیلندر به موتور جوش نخورده و می‌ توان آن را در صورت خرابی به راحتی تعویض کرد. اخیراً در موتورهای پیشرفته از سیلندر های جداشدنی با ضخامت ۲ تا ۳ میلی متری استفاده می کنند.

علت سوختگی سیلندر ماشین چیست؟

در صورت ایجاد کوچکترین مشکل در سیلندر ها، موتور خودرو بازدهی خوبی پیدا نمی کنند و بعد از مدتی موتورها از کار می افتند. از جمله دلایل سوختگی سیلندر ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسیدگی واشر ها
  • مخلوط شدن آب و روغن
  • ایجاد رسوب در مجاری ها
  • چک نکردن آب رادیاتور خودرو
  • ترک خودرو بلوک سیلندر ماشین
  • چک نکردن سلامت واتر پمپ خودرو
  • ایجاد سوراخی یا خراشیدگی شدید

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید