وبلاگ
۱ فروردین ۱۴۰۰

آموزش جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

چطور از خوابیدن باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

خوابیدن باتری ماشین آن هم در سرما یکی از رایج ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد. پس برای دوری از این معضل، دانستن روش هایی برای جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین و شارژ کردن باطری ماشین برای هر راننده ای الزامی است. اکنون ما هم به دلیل اهمیت این موضوع محتوایی ترتیب داده ایم تا بتوانیم شما را، با روش های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین، علائم خالی شدن باتری ماشین و … به طور یکجا در اینجا، آشنا شوید. پس همراه ما تا انتهای مقاله بمانید تا در زمان نیاز بتوانید از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

چرا خوابیدن باتری ماشین بیشتر در زمستان رخ می دهد؟

علت خوابیدن باتری ماشین در سرما، این است که ماشین در فصل زمستان در سردترین ساعات شبانه روز، فعالیتی ندارد و خاموش است. که قرار گرفتن ماشین در سرما، باعث کمتر شدن، قدرت و کارایی باتری ماشین در حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد می شود. که این میزان درصد کاهش کارایی باتری ماشین، واقعا چشمگیر می باشد.

حالا چرا ۵۰ تا ۶۰ درصد، از کارایی باتری ماشین کم می شود! دلیلش این است که نفوذ سرما به خودرو، باعث می شود که روغن موتور خودرو، کمی منجمد شود. و از حالت روان بودن آن گرفته شود که این اتفاق به باتری فشار بیشتری وارد می شود. و در نهایت کارایی آن را تقریبا نصف می کند. پس عقل، حکم می کند که برای جلوگیری از آن باید راهکاری پیش برد. پس توصیه اکید می کنیم که قبل از فرا رسیدن روزهای سرد سال، وضعیت باطری را چک کنید. میزان شارژ و ولتاژ باتری را بررسی کرد و در صورت ضعف باتری اقدام به بهبود یا تعویض آن کرد.

چطور از خوابیدن باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

اصلی ترین علائم خوابیدن باتری ماشین

زمانی که شما استارت ماشین را می زنید و متوجه روشن نشدن آن می شوید. اولین علتی که ذهنتان به سمت آن می رود؛ خوابیدن باطری ماشین است. که در اصل در این شرایط سیستم برق رسانی خودرو با مشکل روبرو شده است. چرا که باتری خودرو باید انرژی الکتریکی را برای قسمت ‌های برقی خودرو تامین کند. در صورتی که این اتفاق یعنی عدم برق رسانی به خودرو، دلایل زیادی دارد که در ادامه گفته شده است. همچنین علاوه بر بررسی دلایل روشن نشدن باتری ماشین، به سراغ ۶ روش جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین رفته ایم.

علاوه بر روشن نشدن و استارت نخوردن خودرو، علائم دیگری نشان دهنده خوابیدن باتری ماشین است که در ادامه به آن پرداخته شده است. بعد از خواندن دلایل خوابیدن باتری ماشین، در صورتی که مطمئن شدید که علت روشن نشدن باتری، تمام شدن شارژ و خراب شدن آن است. پس در اولین فرصت برای خرید بهترین و مناسب ترین باطری ماشین دست به کار شوید.

آشنایی با سایر علائم خوابیدن باتری ماشین:

یکی از دلایل روشن نشدن باتری ماشین، وجود اشکال در دینام خودرو یا سیستم استارت است. که به غیر از استارت نخوردن خودرو، علائمی مثل خاموش شدن چراغ‌های داشبورد، شنیدن صدای تق تق موقع روشن شدن خودرو و همچنین کند و ضعیف شدن دور موتور گواه خراب شدن باتری خودرو را می دهد.

توجه توجه: یکی از روش هایی که علت روشن نشدن ماشین بر اثر خوابیدن باتری را نشان می دهد این است که خودرو از طریق هل دادن، روشن شود. پس در صورتی که فکر می کنید روشن نشدن ماشین ناشی از خوابیدن باتری خودرو است پس ماشین را هل بدهید و بعد از آن همه سیم‌هایی که به باتری متصل می‌ شوند را جدا کنید. در صورتی که موتور بعد از چند لحظه خاموش شد، مشکل از دینام ناشی می شود که ربطی به خراب شدن باتری خودرو ندارد.

اصلی ترین علائم خوابیدن باتری ماشین

علت خوابیدن باتری ماشین چیست؟

همانطور که گفته شد، هوای سرد، باعث خوابیدن باتری ماشین می شود. علاوه بر این هوای بسیار گرم هم، باتری ماشین را ضعیف می کند که به تبع باعث خوابیدن باتری و حتی خراب شدن آن می شود.

روشن نگه داشتن چراغ های خودرو یکی دیگر از دلایلی خوابیدن باتری ماشین است. این اتفاق قطعا باعث خالی شدن شارژ باتری می‌ شود. در صورتی که چراغ‌ های داخل کابین خودرو یا خارج را به دلیل بی دقتی و یا الزامی، برای مدت طولانی روشن نگه دارید، در برق رسانی باتری خودرو مشکلی ایجاد می شود. در غیر این صورت باید شانس با شما خیلی یار باشد تا ماشین بعد از این شرایط روشن بشود.

از دیگر دلایل خوابیدن باتری ماشین، فرسوده شدن آن است. یک باتری معمولی ۲ تا ۳ سال کارایی دارد؛ در صورتی که یک باتری قدیمی بر روی خودرو نصب کنید؛ قطعا بعد از مدت کوتاهی با خوابیدن باتری در روزهای متوالی و در نتیجه خراب شدن آن مواجه می شوید.

۶ روش جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

نوبتی هم باشه، نوبت بررسی روش های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین است. توصیه می کنیم که این روش ها را به کار بگیرید تا دچار این معضل نشوید.

خنک نگه داشتن باتری ماشین در روزهای بسیار داغ

یکی از دلایل خوابیدن باتری ماشین، قرار گرفتن ماشین در هوای بیش از حد گرم است. دقت داشته باشید که دمای بیش از حد می تواند منجر به تشکیل کریستال های سولفات سرب شود که به تبع خوابیدن باتری ماشین و حتی سوختن آن را در پی دارد. پس برای اینکه در فصل تابستان و گرمای بیش از حد باتری نخوابد، بهتر است ماشین را در محل خنک و سایه پارک کنید.

گرم نگه داشتن باتری ماشین در روزهای سرد زمستانی

از دیگر روش های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین، گرم نگه داشتن باتری ماشین در روزهای بسیار سرد سال است. توصیه می کنیم که در روزهای سرد زمستان، آن را در معرض مستقیم هوای سرد قرار ندهید و با یک پتو و یا کاوری آن را پوشش دهید. یا اینکه در صورتی که پارکینگ ندارید می ‌توانید از پوشش‌های مخصوص باطری بهره ببرید که دور باطری ماشین را می ‌گیرند و آن را گرم نگه می‌دارند.

بررسی اتصالات باتری ماشین

یکی دیگر از روش های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین، بررسی اتصالات آن است. در صورتی که متوجه پوسیدگی و خوردگی در اطراف اتصالات و کابل‌های باتری شدید، پس در اولین فرصت مناسب، باید در جهت رفع آن‌ها دست به کار شوید.

بیشتر بخوانید :  مقایسه پژو 207 صندوقدار و رنو تندر 90

6 روش جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

تمیز کردن باتری ماشین

تمیز نگه داشتن باتری ماشین از دیگر راه های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین است. توجه داشته باشید که چون باتری در زیر کاپوت تعبیه شده است و روغن، گریس، چربی‌ها و گرد و غبار بر روی آن می‌ نشیند. پس به دلیل تجمع گرد و غبار و روغن‌ها باتری را گرم می کند و در طولانی مدت باعث خوابیدن باتری خودرو می شود.

استفاده کمتر از سیستم های برقی

استفاده طولانی مدت از سیستم های پخش موزیک و ویدیو و یا شارژ کردن گوشی موبایل با سیستم برقی خودرو؛ از دیگر دلیل خراب شدن باتری ماشین است. در صورتی که می خواهید از از خوابیدن باتری ماشین جلوگیری کنید، پس کمتر از سیستم های برقی استفاده کنید. به طور مثال در صورتی که در سفر هستید؛ نباید به طور مداوم از سیستم های پخش موزیک بهره ببرید و یا در روزهای گرما، نباید از کولر ماشین و یا بخاری در ساعاتی طولانی استفاده کنید.

افزایش مدت زمان رانندگی

یکی دیگر از روش های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین، افزایش مدت زمان رانندگی است. جالب است بدانید که رانندگی های کوتاه مدت آن هم با تعداد زیادی توقف و استارت دوباره آن باعث خالی شدن شارژ باتری ماشین شما می شود. پس از امروز رانندگی های پرتکرار در مسافت های کوتاه را حذف کنید و از این پس بعد از اینکه ماشین را روشن کردید زمان کافی و مورد نیاز برای شارژ مجدد باتری فراهم کنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید