وبلاگ
۱۰ اسفند ۱۳۹۹

آشنایی با علائم خرابی شمع خودرو و نحوه عیب یابی آن

در صورتی که شما نیز خودرو دارید به طور حتم با مشکلات خودرو روبرو شده اید. محال است که اسم شمع خودرو به گوشتان نخورده باشد. چرا که وظیفه شمع خودرو جای خودش اهمیت زیادی دارد. باید چک شود که کوچک ترین مشکل در آن وجود نداشته باشد. اکنون در ادامه به سراغ علائم خرابی شمع خودرو، نحوه عیب یابی شمع خودرو و رایجترین مشکلاتی که برای شمع خودرو ممکن است ایجاد شود؛ رفته ایم. پس برای آشنایی هر چه بیشتر شمع خودرو در ادامه همراه ما باشید. ما به دنبال آن هستیم که اطلاعات شما را در زمینه خودرو و قطعات مربوط به خودرو افزایش دهیم. اگر شما نیز تمایل به آشنایی بیشتر با لوازم یدکی خودرو هستید باما همراه باشید.

وظیفه شمع خودرو چیست؟

وظیفه شمع خودرو، به وجود آوردن شعله و انجام عمل احتراق و جرقه زنی و در یک کلام  روشن کردن خودرو می باشد. که در صورت خراب شدن؛ خودرو ها قادر به روشن شدن نخواهند بود. این قطعه مهم برای روشن شدن و جرقه زنی به یک ولتاژ بالا نیاز دارد. تا به این قسمت از مقاله با وظیفه شمع خودرو آشنا شدید. اما به راستی علائم خرابی شمع خودرو چیست و چگونه می توانیم بفهمیم شمع خودرو با مشکل روبرو شده است.

وظیفه شمع خودرو چیست؟

عملکرد شمع خودرو چگونه است؟

همانطور که متوجه شدید؛ خودروهای درون احتراقی، جهت سوزاندن سوخت به محرکی اولیه ای به اسم شمع نیاز دارند. چرا که برای عمل سوختن به سوخت، اکسیژن و حرارت نیاز است. خوب است بدانید که حرارت مورد نیاز خودرو به وسیله شمع خودرو ایجاد می شود. شمع خودرو هم برای ایجاد حرارت به ولتاژ بالا نیاز دارد. که این نیرو توسط ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی در شمع انجام می شود. و در نهایت منجر به جرقه ناشی از انتقال انرژی الکتریکی شده و این جرقه ، باعث سوزاندن مخلوط بنزین و هوا در محفظه احتراق می شود. پس توصیه می کنیم که برای چک کردن شمع خودرو به صورت دوره ای به نزدیک ترین تعمیرکار حرفه ای بروید. در صورتی که با علائم خرابی شمع خودرو بی اطلاع هستید در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با اجزای شمع خودرو

شمع خودرو با توجه کوچک بودنش، در عین حال پیچیدگی خاص خودش را دارد. فردی که می خواهد آن را عیب یابی کند باید تمامی اجزای شمع خودرو را بشناسد و دانش فنی خوبی در مورد آن ها داشته باشد. در ادامه با اجزای شمع خودرو آشنا می شویم. این اولین قدم در مورد رفع خرابی شمع خودرو می باشد.

عایق چینی: توسط عایق چینی از به وجود آمدن آلودگی روی شمع خودرو جلوگیری می شود و منافذ آن را کامل می ‌پوشاند.

بدنه‌ شمع: خوب است بدایند که بدنه‌ ی شمع از جنس فولاد ساخته می شود و شمع را روی سیلندر محکم نگه می ‌دارد.

ترمینال شمع: ترمینال شمع  در واقع ناقل قوی الکتریسیته می باشد. یکی از اصلی ترین اجزای شمع خودرو می باشد.

پایه‌ شمع: پایه شمع به سر سیلندر وصل می شود و روی آن بسته می ‌شود. به طوری که با محفظه‌ احتراق هم سطح باشد.

الکترود مثبت و منفی : جالب است بدانید که انتقال الکتریسیته، از طریق این دو الکترود انجام می شود. پس اهمیت بالایی نیز دارد.

گپ: با استفاده از گپ شمع خودرو، جرقه‌ زنی بهتر صورت می‌ گیرد.

بیشتر بخوانید : گیربکس al4 چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

آشنایی با اجزای شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو شامل چه مواردی می شود؟

در صورتی که شمع خودرو خراب شود، علائمی را نیز ایجاد می کنند این نشانه های خرابی شمع خودرو شامل موارد زیر هستند که شما باید با دیدن اولین علامت هر چه سریع تر به اولین تعمیراتی خودرو مراجعه نمایید:

  • روشن نشدن خودرو
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • کاهش قدرت پیشرانه خودرو
  • درست کار نکردن سیلندر
  • بد کار کردن موتور و لرزش در آن
  • بد استارت خوردن خودرو
  • وجود بنزین بر روی شمع
  • سیاه شدن شمع
  • روشن شدن چراغ چک
  • ذوب شدن الکترود مرکزی
  • فرسودگی الکترود
  • لعاب روی چینی

در صورتی که با علائم خرابی شمع خودرو مواجه شدید برای بررسی شمع خودرو از سالم بودن و یا خرابی شمع ماشین تان نزد یک تعمیرکار بروید. چرا که  شما با تشخیص درست و عیب یابی شمع خودرو توسط یک تکنسین حرفه ای از هزینه‌های اضافه جلوگیری می ‌کنید. هر چه زودتر مشکل خودروی خود را برطرف نمایید از آسیب وارد شدن به سایر قطعات خودرو جلوگیری می شود.

نحوه عیب یابی شمع خودرو

نحوه عیب یابی شمع خودرو وابسته به دانستن علائم خرابی آن است. به طور مثال یکی از رایج ترین روش ها در نحوه عیب یابی شمع خودرو، با دیدن ظاهر آن انجام می شود . مثلا وجود رسوبات و بنزین  بر روی شمع، ترک خوردن شمع، علت سیاه شدن شمع خودرو و .. می تواند از نشانه های خرابی شمع خودرو باشد. علاوه بر عیب یابی شمع خودرو توسط ظاهر آن باید به میزان مصرف سوخت، نحوه عملکرد موتور، بررسی چراغ های خودرو پرداخته شود. با این تکنیک ها شما می توانید از میزان خرابی و احتمال آسیب رسیدن به شمع خودروی خود مطلع شوید.

نحوه عیب یابی شمع خودرو

عیب یابی شمع خودرو را به دست فردی باتجربه بسپارید

تا به اینجای مقاله شما متوجه شدید که اگر شمع خودرو به هر دلیلی در زمان درست نتواند جرقه زنی انجام دهد و یا به طور کلی جرقه نزند، به تبع ، بنزین خودرو فشرده می شود. عملیات احتراق در محفظه، احتراق به به خوبی شکل نمی گیرد و در نتیجه سیلندرها به حرکت در نخواهند آمد. پس باید هنگام رویت اولین علائم خرابی شمع خودرو و یا سرویس و چک شمع خودرو به صورت دوره ای، نزد یک تعمیرکار حرفه ای بروید. اکنون در صورتی که برای عیب یابی شمع خودرو، برطرف شدن کلیه مشکلات شمع خودرو و … به دنبال یک فردی متخصص می گردید روی ما حساب کنید. برای این کار تنها کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. ما همیشه در پی آن هستیم که بهترین و با کیفیت ترین خدمات مربوط به لوازم خانگی را به شما ارائه دهیم. با ما می توانید در آرامش و امنیت سفر کنید و از مسافرت خود لذت ببرید. با ما بهترین ها را تجربه می کنید.

بیشتر بخوانید :  نحو گرفتن استعلام معاینه فنی

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید