وبلاگ
۷ اسفند ۱۳۹۹

همه چیز در مورد معنی اسب بخار که باید بدانید

معنی اسب بخار

 در صورتی که علاقه زیادی به دانش فنی خوردو دارید پس باید معنی اسب بخار را به صورت کاملا شفاف بدانید. با مفهوم اسب بخار آشنا شوید. باید مثلا بدانید اسب بخار ماشین به چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد؟ و یا اینکه هر اسب بخار چند آمپر است؟ و علامت اختصاصی اسب بخار چیست؟ و کلا چگونه محاسبه می شود؟ این مقاله جامع هم برای پاسخ به این دسته از سوالات در مورد اسب بخار نوشته شده است تا دانش فنی خودرو شما بالاتر رود. پس با هم در ادامه با اسب بخار بیشتر آشنا می شویم. اگر شما نیز می خواهید معنی است بخار را بدانید پس تا انتها با ما همراه باشید.

معنی اسب بخار به صورت شفاف:

معنی اسب بخار به میزان کار انجام‌ شده توسط خودرو در واحد زمان گفته می شود. که این اصطلاح یعنی اسب بخار امروزه به ‌عنوان مقیاسی از توان موتورهای درون ‌سوز در صنعت خودروسازی بسیار رایج شده است. مفهوم اسب بخار از زمانی که جیمز وات؛ در معدن زغال سنگ به همراه اسب ها کار می کرده رواج پیده کرده است. در واقع اسب بخار به مقیاس مهمی از توان موتور گفته می شود.

تاریخچه معنی اسب بخار

اگر شما نیز به دنبال تاریخچه اسب بخار می باشید. خوب است بدانید که تاریخچه معنی اسب بخار از سال (۱۸۱۹- ۱۷۳۶) زمانی که جیمز وات در یک معدن کار می‌ کرد شروع می شود. در آن معدن سنگ، که جیمز وات؛ مشغول کار بوده. اسب هایی برای حمل سنگ ها و قرقره ای برای هدایت آن به کار گرفته می شدند. در این میان جمیز وات، به دنبال روشی جهت محاسبه قدرت اسب‌ ها، هنگام بالا کشیدن سطل‌های زغال سنگ توسط قرقره بود. سپس با کنجکاوی هایی که به خرج داد؛ توانست به طور میانگین قدرت اسب را تخمین بزند.

تاریخچه معنی اسب بخار

یعنی متوجه شد که یک اسب می‌تواند در هر دقیقه ٣٣۰۰۰ پوند فوت کار انجام دهد. یا به عبارتی دیگر می‌تواند ٣٣۰ پوند که معادل  ١۵۰ کیلوگرم  زغال است را در مدت یک دقیقه ١۰۰ فوت (٣۰ متر) بالا بکشد. البته می توان این طور گفت که در هر ثانیه وزنی معادل ۷۵ کیلوگرم را توسط قرقره به ارتفاع یک متر بلند کند. که پس از گذشت قرن ‌ها، واحد اندازه‌ گیری هر اسب بخار معادل ۷۴۶ وات قدرت بیان می شود. از این میزان قدرت و توان امروزه در صنعت خودرو سازی، ماشین ‌های چمن ‌زنی، اره برقی‌ها و در بعضی جاروبرقی ‌ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

علامت اختصاری اسب بخار چیست؟

همانطور که متوجه شدید؛ اصطلاح اسب بخار که به توان موتور گفته می شود؛ از سال (۱۸۱۹- ۱۷۳۶) با اختراع جیمز وات، برای مقایسه بازده موتور بخار با قدرت اسب ‌های کاری به تصویب رسید. علامت اختصاری اسب بخار hp مخفف؛ Horsepower است. تا به اینجای مقاله با معنی اسب بخار به طور کامل آشنا شدید.

نحوه اندازه گیری اسب بخار و تبدیل آن به واحد های دیگر

همانطور که متوجه شدید یک اسب بخار برابر با ۷۴۶ وات است. یعنی در صورتی که بیاییم یک اسب را به تردمیل وصل کنیم. با آن چرخ وصل شده به اسب؛ می توانیم یک مولد برقی با ۷۴۶ وات توان به کار بیاندازیم. برای شفاف سازی معنی اسب بخار، باید بگوییم که انرژی که از یک اسب بخار در مدت یک ساعت حاصل می شود برابر با  ۲۵۴۵ BTU است. که هر BTU انرژی مورد نیاز برای بالا بردن دمای یک پوند آب به اندازه ی یک درجه ی فارنهایت می باشد. جالب است بدانید که هر  BTU برابر است. با ١۰۵۵ ژول، یا در معنای دیگر برابر است ۲۵۲  با گرم کالری و یا ۲۵۲/۰ کالری غذایی می باشد. که اگر بخواهیم کالری را با اسب مرتبط کنیم باید بگوییم که یک اسب برای ایجاد چنین قدرتی به ۶۴١ کالری غذایی را در یک ساعت نیاز پیدا می کند.

فرمول و شیوه محاسبه اسب بخار :

فرمول و شیوه محاسبه اسب بخار :

بعد از اینکه معنی اسب بخار به خوبی آشنا شدید نوبت آن است که بتوانید میزان اسب بخار را محاسبه کنید. در صنعت خودروسازی جهت محاسبه قدرت خودرو و محاسبه اسب بخار از مراحل زیر استفاده می شود. ابتدا توسط دستگاه‌ های ویژه که به خروجی میل لنگ متصل می‌شوند باری بر روی موتور خودرو قرار می‌دهند. بعد از آن به سراغ اندازه گیری گشتاور خروجی موتور می روند. در ادامه با ضرب در دور موتور و تقسیم‌بر عدد ۵۲۵۲ میزان قدرت پیشرانه برحسب اسب بخار را به دست می ‌آورند. خوب است بدانید که اکنون برای به دست آوردن اسب بخار طبق فرمول زیر عمل کنید.

قدرت(اسب بخار) = گشتاور X دور موتور / ۵۲۵۲

در صورتی که بخواهیم فرمول بالا را با مثال شفاف کنیم. بهتر است با مثالی شما را رو به رو کنیم . برای مثال خودرویی با دور موتور ۳۶۰۰ دور در دقیقه فرض کنید که گشتاور تولیدی ۲۰۰ نیوتن است. اکنون طبف فرمول بالا اسب بخار این خودرو، ۱۳۷ است.

هر اسب بخار چند آمپر است؟

برخی نیز اسب بخار را بر حسب آمپر می سنجند. برای اینکه بدانید هر اسب بخار چند آمپر است طبق فرمول زیر پیش بروید. خوب است بدانید که هر اسب بخار معادل ۷۴۵ آمپر می باشد. به طور حتم می دانید که آمپر واحد اندازه گیری جریان برق می باشد. اسم آمپر نیز  از روی نام فیزیک دان معروف به نام آندره ماری آمپر گذاشته شده است.

آخرین سخن درباره معنی اسب بخار که باید بدانید:

در این مقاله با معنی و مفهوم اسب بخار آشنا شدید. همچنین دلیل نام گذاری آن را نیز فهمیدید. در صورتی که به دنبال دانش فنی خودرو می باشید پیشنهاد می کنم مقالات فنی ارائه شده در همین سایت را مطالعه نمایید. در صورتی که به خدمات تعمیرات خودرو و قطعات خودرو و همچنین لوازم یدکی خودرو نیاز دارید حتما با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. ما همیشه در پی آن هستیم که مناسب ترین خدمات را در سریع ترین زمان ممکن به شما ارائه دهیم. اگر برای خودروی شما مشکلی پیش آمده روی ما حساب کنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بخوانید :  برق خودروهای خارجی

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید